2008. november 13., csütörtök

Vegán leszek?

Tejet már jó régóta nem ittam (igazából simán a tejet sose szerettem), és tejtermékeket is egyre kevesebbet fogyasztottam az utóbbi hónapokban. De gondoltam, biztos a meleg miatt nem kívánom a joghurtot, kefírt és társait. Egy-két dobozzal azért mindig volt itthon, hogy ha kell valamilyen tésztába, akkor legyen. A múltkor már nagyon kényszerből fogyott el, azóta nem vettem (pedig már igazán nincs meleg). Továbbra is inkább a sajtok mentek (nevezetesen füstölt parenyica, egy kis feta, meg alkalomadtán egy Camembert), bár ezekből is jóval kevesebb, mint korábban. Akkor is valamilyen étel részeként, nem "csak úgy", magában, vagy legfeljebb valami nyers zöldséggel. S olyan is előfordult, hogy amit máskor sajttal készítettem, azt most időnként sajt nélkül (mikor nem akartam amiatt felbontani egyet, hogy utána muszáj legyen rövid időn belül a maradékával is kezdeni valamit). Most is van itthon pár darab sajt, azt azért majd apránként elfogyasztom még idejében. S talán egyszer-egyszer veszek is még. Az egyéb tejes dolgokból viszont biztosan szünet lesz egy időre.

Nem is olyan régen még semmi bajom nem volt a tojással. Igaz, sok süteményből kiiktattam már, de se a főtt tojás, se a tükörtojás, se a bundáskenyér nem okozott gondot (mert ugye valamibe azért fel kellett használni a készletet). Aztán a múltkor éreztem először azt evés közben, hogy nem esik jól a tojás. Nem tulajdonítottam neki túl nagy jelentőséget. Csakhogy a napokban már elkészítés előtt úgy éreztem, hogy nem esne jól (így hát nem is készítettem el). Márpedig ha én egy ételről valami miatt eldöntöm, hogy nem akarom megenni, akkor az bizony nem megy. Maradékokkal is megesik néha, hogy tudom, hogy meg kéne enni, de nem esne jól, és inkább nem eszek semmit, de azt biztos nem (átalakítva se). Most az a néhány tojás is így áll a hűtőben.

A húsról se tiltottam le magam tudatosan, nyilván ezekről se fogom. Csak úgy feltűnt...

7 megjegyzés:

erős ildikó írta...

A tojással én is így jártam, egy ideje idegenkedem tőle, mostanában semmilyen formában nem fogyasztom. Korábban, ha néha-néha megkívántam, utána mégsem esett jól. Bár az is igaz, hogy szinte sosem sütöttem (ettem) olyan sütiket, amibe sok tojás kellett. Vidéken most olcsón jutnánk friss tojáshoz, de csak párom miatt van otthon. A tejtermékekkel vegyes a helyzet, mert néha-néha a tejszínes krémsajtokat negkívánom, a keménysajtotkat egyre ritkábban.A vaj viszont állandó szereplő. Tejfölt csak bizonyos ételekhez, de azokhoz sem mindig. Évente úgy kétszer megesik, hogy egy finom kávét is meginnék (amúgy nem kávézom), de csakis tejszínnel vagy zsírosabb tejjel, mert az nekem úgy finom. Húst meg azóta nem eszem, amióta párom a vidéki otthonunkban dolgozik, vagyis már több, mint két hónapja. Nálam sem tudatosak ezek a folyamatok, de a szénhidrátokat kívánja mindig a szervezetem. Pedig az sem jó, ha sok. Ha egy nap nem eszem tésztát, krumplit vagy kenyérfélét, akkor egyszerűen éhes maradok, nem tudom csak gyümölccsel és zöldséggel kiváltani.

Dulmina írta...

Ezek szerint nem vagyok egyedül az ilyen furcsa változásokkal... De egyébként örülök, hogy vannak ilyen megérzéseim, és tudom, hogy bátran követhetem őket, jól fogom érezni magam.

Most látom csak, a vaj a bejegyzésből kimaradt: nagyon sokáig csak azzal sütöttem, most már hol azzal, hol margarinnal (nagyobb mennyiségnél inkább margarinnak, kevesebbnél inkább vajjal, formát kikenni viszont mindig margarinnal). Van még egy kis elfekvő ghí (tisztított vaj), ételekhez használgatom, de csak apránként, mert nekem "tömény".

Névtelen írta...

Az az igazság, hogy én már jó ideje, hogy vegánként gondolok rád és a konyhaművészetedre :) Egészségedre váljék!
Marcsi

erős ildikó írta...

A tisztított vajat én is ki akartam már próbálni (azaz készíteni akartam), de valahogy eddig mindig elmaradt. Viszont margarin ellenében mindig a vajra szavazok, nemcsak az íze miatt, hanem azért is mert hiszek benne, hogy alapvetően egészségesebb, mint a margarinok.
Például nagyon szeretem a vajban sütött zöldségeket.

Dulmina írta...

Marcsi: Köszönöm!

Napmátka: Én is soká szántam el magam a ghí készítésére, de nem bántam meg. A zöldségeket én se készítem sose margarinon, ellenben kevés ghível nagyon ízletesek.

harmony írta...

A Ghi készítést már közzétetted a blogon? keresem de nem találom.

Dulmina írta...

Szerintem nem írtam róla külön, mert Govinda útmutatásai alapján csináltam többször, aztán mióta megvan az új tűzhely (villanysütővel), egyszer sütőben Kurma dásza könyve szerint. Csak be kell tenni a sütőbe adott időre adott hőfokra (fontos!), a végén meg leszűrni. A könyvben van táblázat, amiből ki lehet keresni az adott mennyiséghez a paramétereket.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails