2009. október 14., szerda

"Lecsó-szósz"

Már nagyon vadásznom kell az üres üvegeket itthon, de ivólevesből még leltem egy egész tálcával. A belevalót meg vadászni se kellett, hiszen még mindig bőség van belőle a piacon, ráadásul szinte fillérekért. Ehhez a menethez most 2 kg érett paradicsompaprikát és 3 kg rostos fajta paradicsomot használtam fel. Így még a színe is nagyon szép lett - ízre másmilyen paprikából is jó, a kinézetének viszont sokat jelent, ha szép piros az alapanyag. Aki szereti a csípőset, ilyen paprikával is bolondíthatja. A két alkotórész aránya ízlés szerint változtatható, több paprikával sűrűbb, több paradicsommal folyósabb lesz a végeredmény.

A hozzávalókat megmostam, a paprikák csutkáját és magjait eltávolítottam, és késsel mindent összedaraboltam nagyjából. Húsdarálón áthajtottam, majd egy nagy fazékban jól átforraltam, nagy lángon, eleinte lefedve, majd fedő nélkül; akkor jó, mikor már folyamatos kevergetés mellett is láthatóan forr - ez azért lényeges, mert a hőkezelés fogja tartósítani, nem kerül bele semmilyen tartósítószer. Nyers állapotához képest valamivel hígabb lett, de azért még így is igen tartalmas. (Be lehetett volna forralni egészen sűrűre is, illetve úgy lehetett volna ebbe az irányba módosítani az állagát, ha azt a vékony levet, amit a feldarabolt paradicsom meg a darált paprika engedett, nem öntöm hozzá; a sűrűbb anyagra azonban oda kell figyelni a főzéskor, nehogy odakapjon az alja.) Előkészített üvegekbe töltögettem egy üvegkancsóból, kanállal segítve a sűrejének, hogy nagyjából egyformán jusson belőle minden üvegbe. Lezárás után szárazdunsztba fektettem őket, hogy lassan hűljenek ki.

A darálás miatt nyugodtan el lehet tekinteni a hámozástól, ilyen kis méretben egyáltalán nem zavaró benne se a paprika, se a paradicsom héja. Én ezt a darabos állagot kedvelem, de természetesen ízlés szerint lehet simábbra is turmixolni.

A készáru minden olyan ételhez felhasználható, amibe szezonban friss paprika és paradicsom kerül az íze miatt, de vagy nem akkora mennyiségben, hogy nagy üveg lecsót legyen érdemes bontani miatta, vagy nem illenek bele a paprikacsíkok. Ízében ez is hasonló, csak az állaga más. Szándékosan nem fűszereztem semmivel most, mert így nagyobb mozgásterem lesz a felhasználáskor.

Idő: 1,5-2 óra
Pénz: 460 Ft volt a fenti mennyiség, amivel 11 db 330 ml-es üveg lett teli (42 Forint / Kubus üveg) + maradt egy kis kóstoló
Csakis hazai alapanyagokból, közvetlenül a termelőktől beszerezve.

------------------

Utólagos kiegészítés:
Amikhez felhasználtam:

2 megjegyzés:

Kata írta...

Tetszik az ötlet! ez olyan, mint az én lecsóm, csak folyós formában. Lehet, hogy az idén nem, de jövőre terítékre kerül.

erős ildikó írta...

Nagyon praktikusnak találom, jobban tetszik, mint a hagyományos lecsóbefőzés, köszi az ötletet!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails